Känn dina rättigheter
Några av våra besökare beskriver en oro för att kontakt med beroendevården ska påverka deras rätt till självbestämmande. Vi vill förtydliga att hälso- och sjukvård är frivillig och behandling bygger på ditt samtycke. Det innebär att du alltid har möjlighet att tacka nej till medicinering och andra behandlingsmetoder, förutom i särskilda fall om du är drabbad av en psykos eller det finns fara för ditt liv, då psykiatrisk tvångsvård kan vara nödvändig. Som patient inom beroendevården har du flera lagstadgade rättigheter. Tryck på flikarna för att läsa mer om dina rättigheter:
När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska den som har ansvaret för din vård medverka till att du ges möjlighet att välja det alternativ som du föredrar.
Återfallsprevention och motiverande samtal ska erbjudas på alla mottagningar. I undantagsfall kan det dock bli misstag. Om du önskar dessa behandlingsalternativ men inte fått information om dem -- ta upp det med din vårdgivare! Om det av någon anledning inte skulle finnas tillgängligt -- byt mottagning! Det står i din fulla rätt.
Relationen mellan patient och behandlare är mycket viktig i vården. Som patient har du alltid rätt att byta behandlare och mottagning om du skulle vara missnöjd. Du behöver inte uppge någon anledning om du inte vill.
Du ska inte behöva vänta för länge för att få den kontakt eller behandling du behöver i hälso- och sjukvård, därför finns det en vårdgaranti. Inom offentligt driven beroendevård har du har rätt att få besöka mottagningen inom 30 dagar.
För att du ska få en god vård är det nödvändigt att du får god information. Informationen ska vara individuellt anpassad och kan upprepas samt kompletteras om det behövs. Det är viktigt att du får svar på dina frågor och har den information du behöver för att göra eventuella val och vara delaktig i din vård
Om du har haft dåliga erfarenheter av beroendevården, är det förståeligt om du känner dig tveksam till att fortsätta söka hjälp. Ingen patient ska behöva uppleva brist på respekt eller delaktighet i sin egen vård. Du har rätt till ett respektfullt bemötande och att vara delaktig i din vårdprocess, inklusive gemensam målsättning. Det innebär att du och din vårdgivare tillsammans kommer överens om dina behandlingsmål och hur de ska uppnås. Dessutom har du rätt att välja vilken mottagning du vill gå till inom ramen för det offentliga vårdvalet.
Om du har haft en negativ upplevelse, är det viktigt att detta lyfts och hanteras korrekt. Du har möjlighet att lämna synpunkter eller göra en formell klagan genom de kanaler som finns för detta inom vården. Vänd dig gärna först till din behandlare, därefter till den lokala ledningen på vårdenheten. Du har rätt att få svar på dina synpunkter så fort som möjligt. Tycker du fortfarande att du inte blir hörd kan du vända dig till Patientnämnden. Ditt perspektiv kan vara avgörande för att förhindra att liknande misstag sker igen.
Med det sagt, uppmanar vi dig att inte ge upp -- det finns många professionella och empatiska vårdgivare som kan hjälpa dig, och många mottagningar arbetar aktivt för att förbättra patientupplevelsen. Det kan vara värt att ge vården en ny chans.